Assassin's Creed IV: Black Flag
recenzi napsal: Vojtěch Matušinský
I když se nejedná o starou hru, což trochu odporuje jak názvu, tak samotnému poslání těchto stránek, tak jsem se rozhodl sem recenzi této hry dát z jednoho důvodu - u hry jsem udělal všechny vedlejší aktivity a už bych neměl důvod se ke hře vracet. Tato recenze je navíc revoluční a v čem? - no to poznáte. Tento nový styl psaní bych rád používal a inspiroval jsem se s ním od stránky hrej.cz. Tak to k mé obhajobě a zde je samotná recenze.
Ze slabého človíčka velikán
Hra se s vámi nepáře a po krátkém úvodu vás hned zapojí do děje. Bez zbytečných spoilerů můžu říci, že začátek příběhu mě opravdu příjemně překvapil. Jsou v něm vtipné chvíle, humorné texty a je v něm vidět rychlost změny člověka při náhodných událostech. Trochu mi to připomnělo knihu Podivuhodné příběhy a dobrodružství Jana Kornela, kde hlavní hrdina změní mnoho různých povolání a sociálních rolí kvůli ním neovlivnitelných událostí. A ani zbytek příběhu se nevyvíjí špatně, ale provází ho nepříjemné problémy.
"Příběh a vedlejší aktivity si prostě nesedly a snažíte-li se dělat obojí, tak z každého máte horší zážitek."
Hra vás ať chcete či ne tlačí do vedlejších aktivit a já neříkám, že je to špatně. Problém ale spočívá v tom, že soustředit se na obojí moc nejde, ale hra vás zároveň tlačí do toho, abyste vedlejší aktivity museli dělat a poctivě si vylepšovali svou loď, jinak budete mít nevyhnutelně problém v příběhu uspět. Avšak když se od děje oddálíte a nějakou smutnou scénu budete následovat masivním ničením lodí, abyste získali materiál potřebný pro zlepšení vaší lodi, tak ne jenom, že zničíte kouzlo chvíle, ale zároveň se v příběhu začnete ztrácet. Já jsem hru hrál 2x a až podruhé, kdy jsem nejdříve udělal všechny vedlejší aktivity a poté se oddával příběhu z něho něco měl. Příběh a vedlejší aktivity si prostě nesedly a snažíte-li se dělat obojí, tak z každého máte horší zážitek. Což je opravdu škoda a já předem radím nejdříve udělat všechny potřebné vedlejší aktivity a pak se oddávat příběhu.
"opakování stejných aktivit hře nesedlo a příběh se vám často ztrácí v neustálém koloběhu stejných činností"
Úkol 1: sleduj templáře, Úkol 2: infiltruj pevnost a ukradni mu dokumenty - vzpomínka dokončena.
Úkol 1: sleduj jiného templáře, Úkol 2: odposlouchej jeho rozhovor, Úkol 3: zabij ho - vzpomínka dokončena.
Úkol 1: sleduj dalšího templáře, Úkol 2: odposlouchej jeho rozhovor, Úkol 3: infiltruj plantáž a zabij ho - vzpomínka dokončena
Unavuje vám mé neustálé psaní úkolů? - chápu je to nudné a bohužel se to ve hře opravdu vyskytuje. I přes dobře napsané texty a hezkou příběhovou zápletku hře nakonec vykopává hrob malá kreativita úkolů. I když tyto činnosti jsou zábavné, tak opakování stejných aktivit hře nesedlo a příběh se vám často ztrácí v neustálém koloběhu stejných činností. Vývojáři mohli být v tomto ohledu trochu více kreativní a mě zrovna napadá třeba hra Dishonored, ve které jste měli na výběr z mnoha různých řešení situace. A v tom to je, když už se vývojáři nemohli vyhnout typickým misím typu sleduj ho nebo odposlouchej konverzaci, tak měli dát hráčům které tyto mise nebaví nějakou alternativu jako třeba vloupej se do pevnosti a ukradni dopis nebo tak, ale pokud dělá člověk pořád stejné věci dokola, tak ho za chvíli omrzí.
Nakonec ale příběh nemůžu zcela zkritizovat, protože autoři použili svou fantazii a vytvořili pěkný a celkem originální příběh. Dokonce ani budoucnost není tak špatná a je více otevřená zelenáčům série, které příběh Desmonda nemusí moc zajímat, i když se opět jedná o slabší část hry.
S poctivostí nejdál dojdeš
Hra nakonec nevisí na příběhu, ale na vedlejších aktivitách. Těch tu máte celou škálu a zabaví vám na neskonalé desítky hodin času a při jejich poctivém plnění se vám odemknou různé krásné předměty jako mayská zbroj či pistolové meče. Vedlejší aktivity jsou tak důležité, že bez nich hra skutečně nejde dohrát, mluvím převážně o lodi, protože pokud se o ní nebudete starat a poctivě jí vylepšovat, tak se v příběhu skutečně zaseknete.
"Vedlejších aktivit je sice hromada, ale u většiny mi uniká jejich smysl."
Vývojáři sice zamakali na tom, aby přepadávání plantáží byla pravá stealthová výzva nebo aby se ve městě nacházelo mnoho krásných truhel či aby bylo dost zvířat pro lov, ale časová náročnost a odměna si zde zrovna nejdou ruku v ruce. Vedlejších aktivit je sice hromada, ale u většiny mi uniká jejich smysl. Nechápu, proč bych se po městě honil půl hodiny za truhlami, když do 5 minut můžu mír 2x větší množství zisku z přepadené lodi. Chápu, že pokud jste na začátku hry, tak si jen tak na nějakou loď troufnout nemůžete, ale i vám se stane, že přes veliké množství např. těch truhel vám uniká smysl je sesbírat všechny. Přiznám se, že já to udělal, protože jsem čekal, že se najednou ukáže achievement unlocked či odemkl se vám nový předmět, ale nic. Hra toho naskládala celou hromadu, ale bez smyslu a motivace všechno udělat a i když např. vykrádání plantáží je skutečná zábava, tak za dobu jejího vykradení stihnete zničit třeba 5 lodí, která vám vydělají trojnásobek. Totální smysl zde ztrácí lov, který vám nevydělá skoro nic. Jsou zde sice aktivity (2), které mají i příběhový podklad, ale ty nejsou moc dlouhé, takže až na ně narazíte, tak si je musíte náležitě užít.
"Nakonec je vše o lodích a není se čemu divit - jsi pirát!"
Všechny vedlejší aktivity se nemohou rovnat jedné a to vykrádání lodí. To vám vydělá nejvíce peněz, získáte si tím i nejvíce materiálu na vylepšení lodi a dokonce na tom stojí i jedna nesmírně výdělečná činnost a to budování své flotily, kdy obsazením nějaké lodi jí můžete do flotily poslat a následně jí odeslat na nějakou výdělečnou misi. Nakonec je vše o lodích a není se čemu divit - jsi pirát! Můžeš plenit a drancovat lodě, které dokážeš přemoct. V tom to i trochu připomíná nějakou MMO hru, kdy každá loď má svůj lvl podle kterého poznáte zda si na ní můžete či nemůžete troufnout. Pokud si na ní trofnete, tak po následném přemožení se na loď můžete nalodit a po zabití určitého počtu posádky si i jako bonus můžete svou loď opravit, zvětšit si svou flotilu či snížit svůj lvl hledanosti. A pokud svou loď máte pořádně vylepšenou, tak se můžete odvážit na legendární lodě, které jsou skutečnou výzvou i pro loď s maximálním vylepšením a pokud je přemůžete, tak s posledními kousíčky života a zpoceným čelem.
"když už jsem pevnost obsadil, tak si to tady náležitě užiju."
Mimo lodí obsazujete i pevnosti. U nich je to v podstatě stejné jako u lodí. Po jejich poražení v případě pevností se tak stane po zničení jejich obranných věží musíte v pevnosti zabít všechny vyšší důstojníky a potom zabít i jejího velitele. Samotné pevnosti nejsou ani tak výdělečné, jako spíš užitečné. Mimo fakt, že už vás nechají na pokoji a dokonce vás budou chránit vám odhalí celou část mapy, kde působily. V tomto se musím zastat vedlejších aktivit, protože jedna z motivací může být, že když už jsem pevnost obsadil, tak si to tady náležitě užiju. Tím vás celkem láká vybrat všechny truhly, vykrást všechny plantáže či dokonce rybařit, problém je, že snazší a často i zábavnější je to prostě nechat být a tak vaše motivace spíše visí na vaší představivosti.
What will we do with a drunken sailor...
Nakonec nejde ani o to, co všechno hra obsahuje, ale o to co je ve vás, jestli ve vás hnízdí námořnický duch a láká vás moře. Nakonec hra není o bezhlavém sbírání truhel a masivním vyvražďování nebohých vojáků. Jde zde o to, abyste se dokázali zahledět na moře a pocítili touhu objevovat, abyste si s láskou upravovali svou loď, dokud nebude dokonalá! Více než elitní vrah (assassín) zde jste prostě pirát. Ať jsou to krásné pirátské písničky, překrásné a tajuplné moře (s překvapivě povedenou fyzikou vody), tajuplní mořští živočichové, kteří se občas mihnou u vaší lodi či prosté pirátské šavle, tak tahle hra vás nechá načichnout k pirátskému životu víc než nějací Piráti z Karibiku, takže pokud se cítíte na dlouhé desetihodinové plavby po moři, tak se nebojte a naskočte na svůj člun... tedy loď!
Závěr
Pokud máte pirátské srdce a máte rádi kolébání lodi za pravidelných vln, tak si tuto hru okamžitě kupte. Pokud se vám z vln dělá spíše špatně, tak tento díl raději vynechejte a počkejte si na jiný.
hodnocení: 4/5
Komentáře
Přehled komentářů
Ta hra vypadá zajímavě, je vidět, že t jde aspoň o něco víc než jen zabíjení, i když mi to piráctví k té hře tolik nesedí..
Re: AC
(Vojtěch Matušinský - šéfredaktor, 23. 12. 2014 15:19)Ať sedí či nesedí, tak se bezpochyby jedná o jeden z nejlepších dílů série, který zabaví na dlouhé hodiny a je to v podstatě nejlepší simulátor pirátství na trhu. Já si myslím, že naopak Ubisoft se vydal dobrou a originální cestou (jasným příkladem je i nejnovější AC: Rogue, kde jste také pirát), která se hráčům líbí. Jen dát trochu více volnosti v kampani a ti kteří hru hráli ví, že nejste přímo assassín, ale to už je jiná věc...
AC
(Míša, 23. 12. 2014 13:51)